För att kunna styra rotationsriktning och varvtal kan du behöva en sensor som ger mer eller mindre detaljerad information om motorn/generatorn rotation och position. Dessa sensorer monteras på den bakre axeltappen. Vi kan erbjuda 3 olika typer av sensorer.
Enkel varvtalsmätare med hög noggrannhet. Denna ger en analog signal (volt) som anger aktuellt varvtal. En tachometer kan i många fall kopplas direkt till en mätfunktion. Denna ger dock endast information om varvtal, ej axelposition
Denna sensor levererar digital information om drivaxelns position. Informationen är ämnad att tolkas av ett styrsystem. Detta är en absolutgivare, dvs den kan även ange position hos en stillastående motor. Encoder´n ger samplad information om drivaxelns läge där kostnaden för encoder´n hänger ihop med den precision du behöver. Styrsystemet som tolkar informationen avgör vad för information, förutom varvtal och vinkelposition som dessa mätdata kan användas till.
Denna sensor levererar analog information om drivaxelns position. Informationen är ämnad att tolkas av ett styrsystem. Detta är en absolutgivare, dvs den kan även ange position hos en stillastående motor. Denna analoga information anger lägesposition med hög noggrannhet. Styrsystemet som tolkar informationen avgör vad för information, förutom varvtal och vinkelposition som dessa mätdata kan användas till.
Om din motor arbetar hårt eller är placerad i en utsatt miljö så är det viktigt att du har kontroll på motortemperaturen. En överhettad motor slits hårdare. Som standard så lägger vi in tempgivaren i statorlindningen men har du andra önskemål så kundanpassar vi även denna placering. Signalen från temperaturgivaren kopplar du till kontrollsystemet.
Vi erbjuder som standard en brom som ger inbromsning när motorn stängs av. Denna broms innefattar även en manuell handlyftnings funktion.
Vi erbjuder tre olika kylfläktar.